Veel gestelde vragen

Ik wil graag katten oppas aan huis reserveren. Hoe kan dat?

Dit kan door hier te klikken. Je komt dan op de reserveringspagina uit. Als er toch nog vragen zijn dan kan je dit uiteraard ook mailen naar info@filozoika.nl.

Ik heb een reservering geplaatst, hoe nu verder?

De reservering komt bij ons door en wij zullen zo snel mogelijk per mail contact opnemen. Dan maken wij een afspraak voor een kennismaking.

Wat kan ik van een kennismaking verwachten?

Wij komen op de afgesproken datum en tijd langs en zullen alles bespreken over je huisdier. Alle vragen kunnen gesteld worden en wij vertellen wat onze werkwijze is. Op sommige onderwerpen wordt wat dieper ingegaan bijvoorbeeld als je huisdier medicatie nodig heeft, net ziek geweest is of nog ziek is. Bij speciaal dieet. Gedragsproblemen enz.

Wat voor gegevens moet ik hebben over mijn huisdier?

Om optimale zorg te bieden is het best dat wij zo veel mogelijk gegevens van je kat kunnen noteren. Welk ras, geslacht, gecastreerd of niet, leeftijd. Bij meerdere katten, zijn ze familie van elkaar? Hoe is de onderlinge relatie? Het is handig om het paspoort/ vaccinatieboekje klaar te hebben liggen zodat wij ook snel informatie paraat kunnen hebben.

Mijn kat gebruikt medicatie, is dit een probleem?

Wij kunnen medicatie toedienen. Dit moet soms ook meerdere keren per dag gebeuren. Hier kunnen we onderlinge afspraken over maken.

Mijn kat heeft al wat bezoekjes aan de dierenarts er op zitten.

Wij ontvangen graag zo veel mogelijk informatie over het medisch verleden van je kat. Als er onverwachts toch iets gebeurd met je kat als je op vakantie bent, dan zullen wij contact opnemen met je dierenarts. Daarom ontvangen we ook graag voorafgaand van de oppas de gegevens van je dierenkliniek. Het is voor ons ook fijn om te weten waar we eventueel een kattenreismand kunnen vinden. Wij nemen uiteraard contact op per telefoon of mail om de situatie te bespreken als wij onverwachts met je kat naar de dierenkliniek moeten.

Mijn kat heeft speciale voer instructies.

Wij zullen de kat precies zijn eten gegeven zoals je dat normaal ook altijd doet. Leg eventueel nog een briefje met uitleg klaar als er speciale voer instructies zijn. Wij zullen elke dag vers eten en drinken neerzetten.

Ik maak de kattenbak 2x per week schoon. Doen jullie dit ook?

Ja zeker. In principe scheppen wij elke dag de kattenbak leeg. En zullen hem een paar keer per week helemaal verschonen. Tenzij anders aangegeven. We willen dan graag weten waar er schoon kattengrit staat, waar er vuilniszakken en schoonmaak benodigdheden liggen. Als je in een flat/ appartement woont en jullie delen samen een ondergrondse container. Leg dan de stadspas voor ons klaar zodat wij de vuilniszakken ook kwijt kunnen en deze niet in de hal hoeven blijven staan.

Doen jullie ook aan vachtverzorging?

Als wij langs komen zorgen wij voor vers eten en drinken, voor een schone kattenbak en vooral voor aandacht en speeltijd met je kat. Als je kat in de rui is of langharig is en regelmatig een borstelbeurt nodig heeft is dit geen probleem. Wij beperken ons wel alleen tot het borstelen en kammen van de kat.

Kunnen jullie ook iets extra’s voor me doen zoals de vuilnisbak aan de weg zetten?

Wie bieden gratis extra service aan. We passen op je huisdier maar eigenlijk ook een beetje op je woning. We kunnen de vuilnisbak aan de weg zetten als deze geleegd moet worden. Als dit gewenst is geven wij de planten water. We zullen de post altijd oprapen en in de woonkamer netjes opbergen. Voor thuiskomst kunnen we ook een boodschap voor je doen. Als je bijvoorbeeld graag een brood in huis hebt. En als er verder nog andere dingen zijn dan horen we het graag. We kunnen ook af en toe is een lamp aan doen, een gordijn dicht doen of juist open. Zodat er leven in huis te zien is.

Kan ik in de oppas periode contact opnemen om te horen hoe het met mijn huisdier is?

Natuurlijk kan dit. Je kunt altijd even bellen of mailen. Wij sturen vaak tussendoor wat foto’s en berichtjes per WhatsApp. Als dit niet lukt, kunnen wij ook een mailtje sturen. Aan het einde van de oppas periode laten wij ook altijd even een berichtje achter waar op staat hoe het verlopen is.

Hoe kunnen wij zien wanneer jullie geweest zijn?

Bij het eerste bezoek nemen wij een bezoeklijst mee. Deze vullen we elke dag in. Op welke datum we zijn geweest en het tijdstip, van wanneer tot wanneer. Deze lijst ligt er dus nog als je weer thuiskomt.

Op welk tijdstip komen jullie langs?

Doordeweeks komen wij langs tussen 13:00 en 20:00 uur. In het weekend tussen 10:00 en 20:00 uur. We zorgen er wel voor dat er tussen de dagen niet te veel tijdverschil zit. Komen wij op zondag bijvoorbeeld rond 10:00 uur dan zullen we de maandag er op niet pas om 18:00 uur langs komen. We zorgen ervoor dat dit verschil zo klein mogelijk is.

Is mijn sleutel in goede handen als ik deze afgeef?

Bij de kennismaking nemen wij een sleutelcontract mee. Deze wordt getekend en hier staat onder andere in dat wij de sleutel direct zullen terug geven als hier om gevraagd wordt. De sleutel hangt bij filoZoika in een kluis met een speciale code eraan die niet te herleiden is naar je thuisadres.

Hoe krijg ik mijn sleutel terug na afloop van de oppas periode?

Dit bespreken we altijd bij de kennismaking. Je kunt er voor kiezen dat wij de sleutel in een envelop stoppen en door de brievenbus doen na het dicht draaien. Maar we kunnen ook de sleutel persoonlijk af komen geven.

Kan ik contant betalen?

Na een kennismaking sturen wij per mail een factuur. Deze dient voorafgaand van de oppas overgemaakt te worden naar het rekeningnummer wat in de factuur vermeldt staat. Er kan dus niet contant betaald worden.

Wat moet ik zoal in huis hebben voor de oppas periode begint?

Wat het belangrijkste is, is dat er voldoende voer aanwezig is. Daarnaast ook voldoende kattengrit. Verder graag wat spullen die handig zijn om paraat te hebben zoals een schepje voor de kattenbak. Een blik en veger of eventueel stofzuiger. Vuilniszakken en eventueel stadspas om de vuilniszak te kunnen weggooien. Wat schoonmaakmiddel en doekjes ( keukenpapier ) voor ongelukjes.

Zijn er algemene voorwaarden na te lezen?

Ja, deze zijn bij ons op te vragen en na te lezen.